۱۳۸۶ بهمن ۱۳, شنبه

فارسی سازی برای چه کسی ؟

مایکروسافت اومد ویندوز XP رو خودش فارسی کرد که من خودم همون هفته اول دانلود و نصب کردم، خیلی هم تمیز ترجمه شده بود و هم راست به چپ بود، ولی بعد دو روز حذفش کردم، نمیتونستم از ویندوز استفاده کنم انگار، به چند تا از دوستام که توشون کسایی هم بودند که از کامپیوتر چیزی سر در نمی آوردن، این پک رو دادم ولی تقریبا هیچ کدوم علاقه ای به استفاده ازش نداشتن، برای چی؟

فایرفاکس رو فارسی کردن که دستشون هم درد نکنه؛ چند نفر همین الان از فایرفاکس فارسی استفاده میکنند ؟


برنامه های مهم آفیس 2003 فارسی شد، چند نفر استفاده کردند ؟

ابونتو به صورت نصف و نیمه فارسی شده، چند نفر استفاده کردند یا خواهند کرد ؟

ویکی پدیای فارسی راه افتاد، اگه توی این دانشنامه یک مطلب هم به فارسی باشه هم انگلیسی، کدوم رو مطمئن تر میدونید ؟ (گرچه استناد به ویکی پدیا درست نیست!)

خیلی از گوشی های موبایل فارسی شده اند، گوشی های پرفروش نوکیا و سونی اریکسون هم که دیگه فارسی روشون هست، برای گوشی های موتورولا هم فارسی ساز هست، برای یکی از اقوام گوشیش رو فارسی کردم، هفته بعد میبینم گوشی رو گذاشته رو زبون انگلیسی !! (این رو هم حساب کنید که طرف مقابلم سه تا کلمه انگلیسی پشت سرهم رو نمیتونه بخونه!)، ازش میپرسم چرا انگلیسی ؟ میگه اینطوری راحت ترم !!!

تنها جایی که میشه گفت فارسی سازی موفق بوده، محیط اینترنت بوده، اونهم فکر کنم به خاطر این هست که توی این محیط دست طراحان بازتره و همه چی رو میشه با زبان فارسی انطباق داد !

از این دست مثال ها زیاده، فقط برام سوال شده که وقتی چیزی استفاده ای نداره برای چی باید براش تلاش کرد ؟

۱ نظر:

macromediax گفت...

سلام دوست جون . این قضیه فارسی سازی برای نسل جدید که انگلیسی میدونه ومارمولک ویندوز و وب است خوبه . اما برای کسانی مانند عموی من با 50 سال سن زبان فارسی روی گوشیش خیلی براش مهمه . و خیلی کارشو راه میندازه...